söndag 16 januari 2011

Unik (71 av 365)

Den här ryggsäcken betyder väldigt mycket för mig.

En av mina bröder hittade bitar av farmors ryggsäck i en laduvägg på gården som vi syskon äger tillsammans. Jag har två gårdar i Lappland. En gård äger jag själv (ärvde den efter min styvfar) och en gård äger jag tillammans med mina sju (ja, 7) syskon. Som sagt, brodern hittade bitar av farmors ryggsäck och hans fru ritade av bitarna så gott det gick och har sedan sytt några ryggsäckar.

Helt fantastiskt välarbetad är den, med äkta sentråd har hon sytt. Banden har hon också vävt själv. Den hänger alltid framme eftersom den är så dekorativ.

5 kommentarer:

Barbro sa...

Vilket fint arbete!
Helt suveränt!

Anonym sa...

Det var en helt fantastiskt tjusig ryggsäck.
skulle inte vara dumt att äga en sådan.
Margit(maxelonia)

Anonym sa...

Vilket vackert arbete, fin lappslöjd.

Kvasthilda sa...

Oj så läcker! Vad kul att svägerskan lyckades göra nya säckar utifrån farmors modell. Antar att den är sydd i renskinn också? Jättefin.

Pysselfarmor sa...

Yes renskinn...liksom tar det för givet när det är en samisk ryggsäck....